V dopravě je to samé VŠECKO BUDE, říká Grolich


Lidovecký kandidát na hejtmana říká, že trasa R43 je naprojektovaná už od pravěku. Opravám krajských silnic podle něj chybí koncepce.

Velkým tématem krajských voleb v Jihomoravském kraji bude opět doprava, v čem se lišíte od ostatních politických stran?

Když jsem se díval na to, co v minulosti psaly strany k dopravě do programů, tak to bylo samé „všecko bude!” A letos to bude stejné. Všichni slibují všechno a nakonec není nic. Už několik let patří ke krajskému folkloru R43 a dostavba dálnice na Vídeň. Rakousko už to má postavené…

V čem je problém, proč ty zásadní stavby ještě nejsou?

Tady se musí hlavně probrat v Praze. Dálnici i rychlostní silnici na Svitavy má na starosti stát. Asi na nás kašlou nebo já nevím. Teď nedávno jsem byl v Muzeu Boskovicka a tam je vidět, že R43 je naprojektovaná už od pravěku. Schválně se na to běžte podívat. Už tehdy v brázdě, kde má silnice ležet, procházela obchodní stezka. Já tímhle směrem jezdím docela často na chalupu do Svojanova a pro lidi, co tu žijí, je to peklo. To se prostě musí začít stavět, mělo se už dávno. 

Co proto může kraj udělat?


Hlavní úkoly kraje dotáhneme ještě do voleb. To je schválení hlavních tras sinic, které chyběly v krajském územním plánu. Na novém vedení kraje bude obhájit to proti napadání různých sdružení. To musíme ustát. A pak musíme tlačit na stát. Na naši vládu bohužel není spolehnutí, takže budeme muset dělat práci za ně. 

Myslíte, že kraj to zvládne, dělat práci za stát?

Je pravda, že se stávajícím tempem ne. Dnes musí obce dělat práci za kraj. Když je například potřeba obchvat obce, který má stavět kraj, obce musí vše oběhat, vykoupit pozemky a dát je na zlatém podnose kraji. Kraj se spoustou úředníků toto nestíhá, obec s jedním starostou ano. To se musí změnit.

Jsou jediným problémem dopravy chybějící silnice, o kterých jsme mluvili?

Já myslím, že většina lidí si přeje normální opravené silnice. Třeba rodiče si zaslouží aspoň to, aby si nezničili tlumiče u auta, když vozí děti do školy a do kroužků. 

Máte pocit, že jsou silnice v Jihomoravském kraji horší než jinde?

To záleží na konkrétním místě. Chybí mi nějaký koncept toho, jak se mají silnice opravovat. Takhle to vypadá, že se opraví tam, kde je starostou nějaký stranický kolega nebo známý, který si to na kraji domluvil. A to je prostě blbě. Na některých místech by místo celkové rekonstrukce stačila i oprava povrchu. Zmizí díry, dá se nový koberec a je to supr.  Je to rychlejší, nebudou tak dlouhé uzavírky a je to mnohem levnější. 

Životnost je ale mnohem kratší.
Ano, nevydrží to navždy. Tak se to klidně opraví třeba třikrát, pořád to vyjde levněji a nebudeme stát v kolonách.

Je něco, co v kraji funguje?

Já jsem hrdý na to, že lidovci stáli u spuštění integrované dopravy. To si tehdy nikdo neuměl představit, že by něco takového mohlo fungovat. Byli jsme první a byli jsme nejlepší. Jenže od té doby jedeme trochu ze setrvačnosti a potřebujeme zase začít uvažovat jinak.

Kraj bude muset přestat přemýšlet v kilometrech, ale v minutách. Mapa kraje se úplně změní a některá místa jsou najednou mnohem dál, než to na mapě vypadá. 

Krajská dopravní vize tak musí začít počítat jinak. Ne v kilometrech silnic, ale v čase, který se ušetří za cestu. Z různých míst to bude různým typem dopravy. Někde jste za dvacet minut v Brně vlakem, ale autem to bude ve špičce i čtyřicet. Někde to zase může být nejlepší autobusem. Dopravní systém proto musí hledat to, jak zajistit, aby se vzdálenosti časově zkracovaly.